Ścieżka dydaktyczna "Obwałowania Wysokie"

W październiku została zrewitalizowana oraz udostępniona do użytku trasa spacerowa prowadząca suchą fosą Obwałowań Wysokich, które okalają nasze miasto od północy i północnego zachodu na odcinku tysiąca dwustu metrów. Ten ponad kilometrowy szlak został przystosowany do uprawiania turystyki pieszo-rowerowej, z akcentem na ochronę przyrody, a konkretnie różnorodności biologicznej.

IMGP4615

Ma to wyraz w tablicach rozmieszczonych wzdłuż ścieżki, informujących nas o gatunkach zwierząt i roślin zamieszkujących teren Gminy Nysa. Są również przedstawione rośliny inwazyjne, czyli obce dla naszego terenu, które mogą wyprzeć gatunki rodzime. Hitem natomiast jest hotel dla owadów wraz z instrukcją jego wykonania. W przeciągu pół roku powinny się w nim zagnieździć poszczególne gatunki owadów, które mimo że są niewielkie to spełniają ważną rolę w biocenozie naszego przyrodniczego otoczenia.

IMGP4613

Wybierając się na wycieczkę obwałowaniami wysokimi naszą wędrówkę rozpoczniemy od Bramy Ceglanej. Przy wlocie do suchej fosy mamy drogowskaz który informuje nas o kierunkach w których znajduje się Cmentarz Garnizonowy, Fort II, Fort Prusy oraz Bastion Morawski na końcu naszej ścieżki.  Na początku uwagę przykuwa nowoczesny toy toy na ścianie którego została umieszczona mapa Obwałowań Wysokich.

IMGP4614

IMGP4617

IMGP4622

Wchodząc do wlotu naszej trasy mamy rozległy plac zwężający się ku tyłowi otoczony murem i skarpą ziemną z prawej strony oraz murem i przeciwskarpą z lewej. Po drodze mijamy tablice związane z przyrodą informujące nas o różnorodności biologicznej form łąkowych.

IMGP4623

Idąc dalej i wspinając się lekko pod górę napotykamy las słupków z opisami i wizerunkami ptaków. Mamy tutaj przedstawione: dzięcioła czarnego, myszołowa, strzyżyka, sikorkę bogatkę, pliszkę żółtą, srokę, rudzika, ziębę i kosa. Naciskając odpowiedni przycisk na każdym ze słupków możemy usłyszeć dźwięk wydawany przez poszczególne gatunki.

img 20201030 wa0001

Wspinając się na czoło wzniesienia mijamy po lewej stronie schodki prowadzące na niewielką platformę.

IMGP4633

Dalej prowadzi dłuższy pasaż w kierunku Bastionu Kaplicznego.  Po drodze mijamy tablicę informującą o obcych gatunkach zagrażających rodzimej roślinności.

IMGP4634

Żółtoczerwone rąby informują nas o tym, że poruszamy się częścią Miejskiego Szlaku Turystycznego, który takimi znakami jest oznaczony.

IMGP4637

IMGP4639

Dochodzimy do załamania i lewej flanki bastionu kaplicznego chronionej przez otwory strzelnicze.

IMGP4636

IMGP4640

Trzeba przyznać że wyglądają dość upiornie nawet w środku słonecznego dnia.

IMGP4645

Po drodze mijamy tablicę informującą  nas o różnych formach ochrony przyrody,  takich jak: Obszar Chronionego Krajobrazu, oraz mniejsze formy ochrony  jakimi są użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, stanowiska dokumentacyjne i pomniki przyrody.

IMGP4642

Kontynuując naszą wędrówkę widzimy galerię ogniową w przeciwskarpie suchej fosy, która przechodzi wewnątrz skarpy w chodniki kontrminerskie.

IMGP4646

IMGP4647

IMGP4650

IMGP4649

Idąc dalej mijamy po drodze tablicę informującą nas o typach lasów jakie występują na naszym terenie.  W oddali widzimy kolejną galerię ogniową flankującą Bastion Kapliczny z prawej strony.

IMGP4653

IMGP4654

Z prawej strony za Bastionem Kaplicznym znajduje się mur kurtynowy chroniący wejścia do poterny prowadzącej na zewnątrz Obwałowań Wysokich w kierunku ul. Wincentego Karugi.

IMGP4657

IMGP4658

IMGP4660

IMGP4665

IMGP4666

Mijając po prawej stronie kolejny z bastionów o wdzięcznej nazwie Place d’arems (Plac Broni) wchodzimy na dość rozległą polanę na której zostały rozmieszczone stoliki do gry w szachy.

IMGP4669

IMGP4674

IMGP4675

Idąc dalej napotykamy na skrzyżowanie dróg. Idąc w prawo przechodzimy poterną  w skarpie obwałowań suchej fosy i przechodzimy na drugą stronę na ulicę Andrzeja Kmicica. Idąc w lewo przejdziemy pochylnią na koronę przeciwskarpy i wyjdziemy na teren byłego poligonu wojskowego, który jest obecnie zabudowywany nowo powstałymi domkami jednorodzinnymi.

20201004 151458 01

IMGP4677

IMGP4678

IMGP4679

IMGP4681

IMGP4685

Mijamy poternę i idziemy dalej. Przed nami jest widoczny kolejny z bastionów, tym razem to Bastion Regulicki. Mamy go po prawej stronie.

IMGP4682

Przed nami jest widoczna galeria ogniowa, a my zaglądamy do korytarzy kontrminerskich.

IMGP4687

Obchodząc Bastion Regulicki mamy już za sobą tunel galerii ogniowej.

IMGP4689

Po prawej stronie mijamy okienka strzelnicze Bastionu Regulickiego.

IMGP4690

W  oddali widzimy już hotel dla owadów.

IMGP4691

Po lewej stronie mamy Blokhaus piechoty osłonięty od czoła rewelinem.

IMGP4692

IMGP4693

Hotel dla owadów stoi przy lewej ścianie Bastionu Morawskiego. Ciekawostką jest to, że owady same będą wiedzieć, które kwatery mają zasiedlać. Sprawią to odpowiednie zapachy feromonowe.

IMGP4698

W oddali widoczna galeria ogniowa, flankująca Bastion Morawski.

IMGP4700

Przechodząc obok galerii mijamy tablicę informującą jakie gatunki nietoperzy zasiedlają nasze forty.

IMGP4707

Mijając Bastion Morawski, wychodzimy na otwartą przestrzeń, po prawej stronie widzimy mur kurtynowy maskujący kolejną bramę wojenną, na wprost której po drugiej stronie obwałowań znajduje się schron piechoty.

IMGP4711

IMGP4709

IMGP4717

Wychodzimy na parking u wylotu suchej fosy Obwałowań Wysokich. Tutaj dobiega końca nasza wędrówka. Z umieszczonych tablic dowiadujemy się o fortyfikacjach oraz o ptakach gnieżdżących się na fortrach. Dziękujemy za wspólną wędrówkę oraz zachęcamy do osobistych przeżyć na szlaku Obwałowań Wysokich oraz innych elementów fortyfikacji nyskich.